Těhotenství týden po týdnu: 26. týden

  Kategorie: Těhotenství,
16. úno'21

Týden uběhl jako voda a je tu další období vašeho těhotenství, které je již dávno za polovinou. Miminko opět dělá pokroky a připravuje se na setkání s vámi, na které si však budete muset ještě pár týdnů počkat. Podívejte se zatím s námi na to, co se děje s miminkem a budoucí maminkou v 26. týdnu těhotenství.

Miminko v tomto týdnu těhotenství váží cca 750–850 gramů a dlouhé je přibližně 36 centimetrů. Svou velikostí může připomínat dlouhý chlebíček nebo pořádně urostlou kapustu. Stále roste, proto můžete mít častěji pocit nepohodlí, těhotenské bříško vám už totiž může při některých činnostech překážet. Ale za výsledek to přece stojí, ne?

Příznaky dvacátého šestého týdne

S končícím druhým trimestrem se spojují některé příznaky, které jsou vám zřejmě důvěrně známé. Připravte se zejména na diskomfort, který budou způsobovat.

  • Otok. S tímto příznakem jste se mohla setkat už v předchozích týdnech. Mírný otok nohou či dokonce i rukou je během těhotenství normální, pozor si však třeba dávat na náhlý a neustupující otok, který může být znakem preeklampsie.
  • Problémy se spánkem. Jak jsme zmiňovali už při příznacích minulého týdne, příčin problémů se spánkem může být několik. V tomto a následujících týdnech to však s největší pravděpodobností bude rostoucí bříško, které vám brání najít si vhodnou polohu. Hlídejte si však i přísun kofeinu a do denního režimu zařaďte procházky, které vás příjemně unaví.
  • Bolesti hlavy.  Můžou být způsobeny hormonálními změnami nebo stresem, avšak příčinou může být i nedostatečný pitný režim či dokonce hlad. Je to možná překvapivé, ale některé budoucí maminky nejedí za dva a někdy na jídlo jednoduše zapomenou nebo si až příliš hlídají svou linii. Myslete však na zdraví sebe i děťátka a jezte minimálně třikrát denně. Pokud to bude víc, nabírejte si menší porce.
  • Výpadky paměti. Zapomínáte? Pravděpodobně jste se stala obětí tzv. těhotenského mozku. Zapomnětlivost může být důsledkem hormonálních změn nebo je to prostě proto, že myslíte na mnoho věcí najednou.
  • Vyšší krevní tlak. Mírné zvýšení krevního tlaku je v tomto stádiu těhotenství normální. Pokud vám lékař během prohlídky zjistí opravdu vysoký krevní tlak (když systolický krevní tlak přesahuje hranici 140 mmHg a diastolický je vyšší než 90 mmHg), může vás nechat v nemocnici na pozorování, aby vyloučil preeklampsii nebo HELLP syndrom.
  • Braxton-Hicksovy kontrakce.

Tehotenstvo dvadsat sest

zdroj foto: Freepik

Těhotenské bříško během dvacátého šestého týdne

Bříško, na které jste v prvních týdnech těhotenství netrpělivě čekala, nyní roste raketovou rychlostí. Od tohoto týdne se zvětší v průměru o 1,2 až 1,5 cm týdně. Miminko v tomto týdnu sice váží necelý kilogram, ale maminka by měla od začátku těhotenství přibrat 7–10 kg. Nezapomeňte proto zpomalit a opravdu se šetřete, zabrat dostává nejen váš dech, ale i páteř a klouby, proto se zbytečně nenamáhejte.

Začátkem 26. týdne miminko začíná absorbovat vaše protilátky, díky čemuž připravuje svůj imunitní systém na kontakt s vnějším světem. Formují se oči děťátka a rostou řasy, avšak duhovka ještě nemá dostatek pigmentu na to, aby se dala určit barva očí. Když se to ještě nestalo, v nejbližších dnech miminko oči poprvé otevře.

Děťátko také dýchá plodovou vodu, čímž se připravuje na porod a momenty, které po něm bezprostředně následují. Kromě toho se miminku zdokonalují smysly, vyvíjejí se různé vlastnosti a dokonce talent. Drobeček stále více reaguje na podněty z okolí, zejména na hluk, jasné světlo, zvuk vašeho hlasu a doteky bříška.

Co vás v 26. týdnu čeká?

Výběr porodnice, porodní plán, nákup prvních věcí pro miminko a rozhovory! Jelikož miminko už vnímá váš hlas, je nejvyšší čas, abyste si s ním začala povídat. Můžete mu číst, zpívat, pouštět hudbu, nebo mu prostě během dne komentovat vše, co děláte.

Nezapomeňte se hýbat, protože pohyb během těhotenství uleví od bolestí, zmírní mnohé nepříjemné příznaky a zároveň vás připraví na porod, a dokonce ho může usnadnit. Pokud jste před těhotenstvím necvičila pravidelně, nevrhejte se nyní do extrémů a přihlaste se na těhotenskou jógu nebo vyzkoušejte fyzioterapii pro těhotné.