Zpátky do školy: Jak má vypadat pracovní stůl školáků?

  Kategorie: Výchova dítěte,
4 min.
02. zář'22

Říká se, že čisté pracovní prostředí je klíčem k čisté mysli. To platí nejen pro dospělé, ale i pro děti, které se po dvouměsíčních prázdninách posadí do školních lavic. Aby dosahovali vaši školáci dobrých výsledků, potřebují zdravé pracovní prostředí. K jeho vytvoření nepotřebujete mnoho, právě naopak. Jak by měl vypadat pracovní stůl žáků všech ročníků?

Možná nejste ani vy, ani vaše děti milovníky minimalismu, ale právě při zařizování pokoje školáků platí staré známé „méně je někdy více“. Rozptýlení čeká na každém kroku, a tak jako dospělí, i děti se často od povinností uchýlí k prokrastinaci. Vhodně zařízený dětský pokoj je proto základem, a ještě důležitější je studijní koutek sestávající z pracovního stolu a kvalitní židle. A pak stačí už „jen“ dodržovat následující pravidla.

Pracovný stôl izba

Zdroj foto: Freepik

1. Všechno má své místo

Neefektivní pracovní prostředí může způsobovat stres, který děti určitě nepotřebují. Pomozte dětem hned na začátku školního roku najít místo pro všechny pomůcky a učebnice a vytvořte spolu s nimi organizovaný prostor pro učení. V dětském pokoji školáka musí mít všechno své místo. Uskladněte čisté sešity, které teprve čekají na svou chvíli, potřeby na výtvarnou výchovu, pera a pastelky do zásoby a podobně. Každou kategorii školních pomůcek umístěte do samostatné krabice a tu nezapomeňte označit. Děti budou v případě potřeby přesně vědět, kde co najdou a nebudou se bezcílně přehrabovat krabicemi a šuplíky.

2. Pořádek na stole

Pořádek musí být i na pracovní ploše, kde si bude váš školák či školačka psát domácí úkoly a připravovat se na vyučování. Naučte děti neskladovat na stole nic, co tam v danou chvíli nepatří, protože takové předměty je budou jen zbytečně rozptylovat. Pera uložte do stojanů nebo plechovek, učebnice a sešity do stojanů. Nad psací stůl můžete zavěsit perforovanou nástěnku s otvory pro háčky, na které zavěsíte úložné košíky na jiné psací potřeby.

Pracovný stôl nástenka

Zdroj foto: Freepik

3. Plánování je cestou k úspěchu

Proto naučte děti plánovat a organizovat své dny. Vytvořte si spolu kalendář, který zavěsíte v blízkosti pracovního stolu a budete do něj zapisovat všechna důležitá data – písemky, testy, termíny pro předání domácích úkolů, ale i prázdniny a narozeniny. Do kalendáře zaznačte dny, během kterých na děti čekají mimoškolní aktivity. Dávejte však pozor na to, aby nebyl kalendář dítěte přeplněný. Děti potřebují také čas na hry, odpočinek a regeneraci sil.

4. Zbavte se zbytečností

Úklid pracovního prostředí jde ruku v ruce s vyhazováním všech zbytečností. Určitě i vy z vlastní zkušenosti víte, že někdy jen překládáte papíry z místa na místo a odkládáte jejich vyhození. Všechno, co děti na stole nepotřebují, vždy spolu roztřiďte a podle potřeby vyhoďte nebo založte do pořadačů. V opačném případě se může stát, že na konci základní školy budete třídit obrovské množství zbytečně nahromaděných papírů.

5. Pořádek ve školní tašce

Organizace se netýká pouze studijního prostoru v dětském pokoji, ale také školní tašky, ve které občas zvykne vzniknout pořádný chaos. Na pořádek je třeba myslet už při výběru školní tašky. Na paměti mějte zejména praktickou stránku aktovek a tašek – čím více přihrádek, tím lépe. Děti díky tomu rychle najdou to, co potřebují a rozdělené přihrádky se postarají i o to, že svačina a tekutiny budou odděleny od učebnic a sešitů. Výhodou jsou také přední a boční kapsy pro uložení dokladů, klíčů a drobností.

Pracovný stôl a dievča

Zdroj foto: Freepik

6. Kontrola starších dětí

Žáci druhého stupně a teenagery se nechají vedle studia snadno rozptýlit, proto potřebují častější a důslednější rodičovskou kontrolu. Povinnosti jdou stranou hlavně kvůli sociálním sítím a počítačovým hrám, proto můžete po dohodě s dětmi nainstalovat do mobilu a počítače aplikace, které zamezí až do vypnutí přístup na vámi vybrané webové stránky. Samozřejmě, nic z toho nezaručí, že děti se opravdu pustí do učení, proto jim musíte v první řadě důvěřovat a v tom druhém s nimi komunikovat a pomáhat jim s učením, když vás o to požádají.