Jaro plné vitamínů z čerstvé zeleniny a ovoce

10. bře'20

Jaro už klepe na dveře, a přestože zima nebyla vůbec taková tuhá a mrazivá, na teplé sluníčko a delší dny se už určitě všichni těšíme. Důvod k radosti z přicházejícího jara však můžeme vidět i v čerstvé zelenině a ovoci, ze kterých můžete svým dětem připravit chutná jídla plná vitamínů. Co dětskému organismu po zimě nejvíce chybí a jak tyto vitamíny doplnit?

Organismus, ať už dětský nebo dospělý, po zimě nepochybně trpí nedostatkem vitamínu D. Ten totiž získáváme zejména ze slunečního záření (konkrétně z UVB záření) a po zimě může jeho hladina v organismu klesnout až o 50 procent. Argument, že i v zimě přece svítí slunce, v tomto případě neobstojí – zubaté sluníčko totiž dopadá na zem v úhlu a z hlediska tvorby vitamínu D je nedostatečné.

Samozřejmě, obranyschopnost organismu na začátku jara netrpí pouze nízkou hladinou vitamínu D. Důležité je dětem doplňovat i jiné vitamíny a minerály, které se postarají o pevnou imunitu. Ideálním zdrojem všech potřebných látek jsou vždy sezónní potraviny, které jsou typické pro danou oblast v jistém ročním období. Například na podzim jsou "v kurzu" jablka, hrušky či zelí, na jaře zase ředkvička, chřest nebo jarní cibulka. Pro každou zeměpisnou šířku jsou typické jiné plodiny, proto je ideální spoléhat se na vlastní úrodu nebo ověřené prodejce na farmářských trzích.

Vitamin d blog

Jaká zelenina a ovoce zažívá svou sezónu na jaře:

  • jarní cibulka – tato první vlaštovka mezi jarní zeleninou je pochoutkou i na obyčejném chlebu s máslem. Cibule nepřijde o své důležité látky a minerály ani po tepelné úpravě, ale nejvíce účinných látek se v ní uvolní po nakrájení nadrobno.
  • pórek – je skvělou náhradou cibule, jejíž výrazná chuť může někdy dětem překážet. Pórek ze zahrádky podporuje činnost trávicího traktu a ledvin a posiluje imunitní systém. Je bohatý na vitamíny B6, C a E, karoteny, selen, fosfor, železo a je rovněž zdrojem kyseliny listové.
  • pažitka – je další zeleninou z rodiny cibulovin, takže má všechny jejich pozitivní vlastnosti. Najdete v ní vitamíny skupiny B, C, vápník, draslík, železo, karotenoidy i mangan. Příznivě ovlivňuje imunitní systém a má také dezinfekční účinek.
  • chřest – zažívá svou sezónu pouze tři měsíce v roce, proto je třeba jeho účinky naplno využít a zařadit jej do jídelníčku. Chřest má vysoký obsah kyseliny listové, vlákniny, draslíku a celé vitamínové abecedy. Je úžasným antioxidantem a má protizánětlivé účinky.
  • špenát – je rovněž velmi dobrým antioxidantem a obsahuje vitamin K, vápník, hořčík, kyselinu listovou, měď či mangan. Ukrývá v sobě i podíl železa, který získáte zejména tepelnou úpravou.
  • ředkvička – patří bezpochyby k nejoblíbenější jarní zelenině. Má vysoký podíl vitamínu C a kyseliny listové, najdeme v ní také vlákninu, která působí příznivě na střeva a trávení.
  • medvědí česnek – posiluje imunitu, má výraznou detoxikační schopnost, snižuje krevní tlak a pomáhá bojovat s bolestmi hlavy. Medvědí česnek je známý svými léčivými účinky při onemocnění horních cest dýchacích a ulevuje i při žaludečních potížích. Nasbírejte si ho čerstvý v přírodě a připravte z něj celé rodině pomazánku nebo chutné pesto.
  • jahody – je to možná překvapivé, ale jahody zažívají svůj boom nejen v létě, ale i na jaře, a to zejména od dubna. Ve své sladké chuti ukrývají vlákninu, draslík i vitamín C. Jahůdky působí jako antioxidanty a mají dokonce schopnost snížit riziko rakoviny a obezity.
  • rebarbora – i přes svou nasládlou chuť a využití v koláčích patří rebarbora mezi zeleninu. Kromě sladké má i výraznou kyselou chuť, proto je vhodné kombinovat ji se sladkým ovocem nebo s rozumnou dávkou cukru. Nikdy ji však nekonzumujte syrovou a také to s její konzumací nepřehánějte – obsahuje totiž kyselinu šťavelovou, která na sebe váže vitamíny a důležité látky.

Čerstvá zelenina a ovoce má v jídelníčku dětí nezastupitelné místo, ovšem přirozeně sama o sobě nestačí. Doplňte ji proto i o jiné zdroje vitaminů a minerálů – vajíčka, ryby, kvalitní maso, ořechy, obiloviny a mléčné výrobky.

Vitaminy redkvicka

A co vitamínové doplňky?

Odpověď na tuto otázku je celkem jednoduchá – pokud vaše děťátko dostává všechny důležité vitamíny a minerály z vyvážené a pestré stravy, podávání vitamínových doplňků je zbytečné. Pediatři se však shodují v tom, že zejména v období zvýšeného výskytu chorob je třeba přísun vitamínů zvýšit. Nejvhodnějším způsobem je přirozeně zvýšit konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny.

V případě onemocnění se doporučuje nasadit vitamín C, který organismus během oslabení v důsledku nemoci spotřebovává velmi rychle. Po konzultaci s dětským lékařem je také vhodné dětem (zejména kojeným) podávat i vitamín D. Vždy se však předem poraďte s pediatrem, některými vitamíny se totiž mohou nejen děti, ale i dospělí předávkovat.

Vytěžte z jara maximum, prožijte s dětmi co nejvíce času na čerstvém vzduchu, připravujte jim vydatná jídla a nezapomínejte na pravidelný přísun vitamínů v podobě čerstvého sezónního ovoce a zeleniny.